Nidarosdomens jentekor

Dirigent Anita Brevik

Nidarosdomens jentekor består av 80 sangere i alderen 10-20 år, og har base i Nidarosdomen, Trondheims kulturelle og historiske hjerte. Etablert i 1992, har koret utviklet seg til et av Norges ledende jentekor, kjent for utsøkt musikalitet, innovativ programmering og engasjement i å fremføre ny musikk spesielt skrevet for jente- og damekor.

Under ledelse av dirigent og kunstnerisk leder, Anita Brevik, ønsker vi å skape sterke musikalske opplevelser for publikum fra hjerte til hjerte, som vår visjon sier. Vi  opptrer jevnlig med profesjonelle artister og musikere, inkludert jevnlig samarbeid med Trondheim Symfoniorkester, Trondheimsolistene og flere internasjonale og nasjonale aktører.

Vi har et bredt samarbeid innen nasjonal og internasjonal kultur. Fra æren av å synge i Prinsesse Märtha Louise og Ari Behns vielse, til å opptre for medlemmer av regjeringen og det norske kongehus, har vi satt vårt preg på mange store anledninger. Hver jul kan NRKs seere oppleve koret på direktesendt høytidsmesse på 1. juledag. Internasjonalt har vi blitt anerkjent gjennom samarbeid med amerikansk TV, vårt prestisjefylte deltakelse under Verdenssymposiet for kormusikk i Argentina, hvor vi var et av 20 kor valgt fra toppkor over hele verden, og ikke minst våre Grammy-vinnende og nominerte album; Magnificat, Lux og Tuvayhun.

Vi er drevet av våre verdiord: å være tydelige i vår musikalske formidling, stolte av vår arv og kunstneriske prestasjoner, modige i våre valg av repertoar og presentasjonsformer, og nære i vår tilnærming til publikum, samarbeidspartnere og blant medlemmene selv.

Som tilknyttet Nidarosdomen er vi stolte bærere av en tusenårig kirkemusikalsk tradisjon. Vi er mer enn bare et kor; vi er en institusjon som gir jenter en mulighet til å utvikle seg både musikalsk, og personlig, og samtidig være en integrert del av Trondheims kulturliv.